புதன், அக்டோபர் 05, 2005

வரி செலுத்துகிறது அரசாங்கம்

பெங்களூரிலிருந்து மைசூருக்கு நால்வழிச் சாலையில் செல்லும் பிரதமர், வழியில் இறங்கி சுங்க வரி வாயிலில் வரியைச் செலுத்தி விட்டு தன் பயணத்தைத் தொடருகிறார். என்ன ஆச்சர்யமாக இருக்கிறதா? ஆம். இது நடப்பதற்கு வெகு நாட்கள் ஆகாது. காரணம் தனியார் மயம்.

1. லாபத்தில் இயங்கும் பொதுத்துறை நிறுவனங்களைக் கூறு போட்டு தனியார் நிறுவனங்களுக்கு விற்பது.

2. அரசாங்க நிறுவனங்களில் தனியார் நிறுவனங்கள் தங்கள் கைவரிசையைக் காட்டுவது.

தனியார்மயத்திற்கு நான் எதிர்ப்பு தெரிவிக்கவில்லை. ஆனால் ஏகபோகத்திற்கு; நாட்டில் உள்ள அனைத்து தொழில்களிலும் தன்னுடைய நிறுவனம் தான் முதலிடமாக இருக்க வேண்டும் என்ற முதலாளிகளுக்கு. தனியார் நிறுவனங்களினால் மிகப் பெரிய மாறுதல்கள் நம் நாட்டில் ஏற்பட்டுள்ளது என்பதை மறுக்க முடியாது. இன்னும் பல துறைகளில் அரசாங்கம் மட்டுமே ஆதிக்கம் செலுத்திக் கொண்டிருந்தால், நாம் அலுவலகத்திற்கு நடந்து தான் சென்று கொண்டிருக்க வேண்டும்; ஒன்றாம் தேதி, கனரா வங்கியிலேயோ, ஸ்டேட் வங்கியிலேயோ நம்முடைய எண் எப்போது அழைக்கப்படும் என்று காத்திருக்க வேண்டியிருக்க வேண்டும். STD பூத் சென்று தான் தொலைபேசியில் பேச வேண்டியிருக்க வேண்டும்; இன்னும் பல. அதெல்லாம் சரி.

தனியார் மயத்தைப் பற்றி முதலில் ஆரம்பித்தது, சந்திரசேகர் அரசு என்று நினைக்கின்றேன். ஆனால் முதலில் இதற்கு கதவை நன்கு திறந்து விட்டது; பி.ஜெ.பி. அரசு. அதற்கென்றே தனியாக ஒரு துறையையும் ஆரம்பித்து இருக்கின்ற நிறுவனங்களையெல்லாம் விற்றது. காங்கிரஸ் அரசும் அதனைத் தாங்கி வருகின்றது. நியாயமான காரணம் இருந்தால், நிறுவனத்தை மூடுவதற்குப் பதில் விற்கலாம். அல்லது தனியாருடன் கூட்டு அமைத்து தொடர்ந்து நடத்தலாம். ஆனால் லாபத்தில் ஓடிக் கொண்டிருக்கும் நிறுவனங்களையும் விற்பதென்பது இந்தியாவில் மட்டுமே நடக்கும் விசயம். கொள்ளை லாபம் கொடுக்கும் நிறுவனங்களை ஏன் விற்க வேண்டும். வேலைக்கு ஆட்கள் எடுக்க முடியவில்லையா? அல்லது அதன் மேலாண்மைக்கு ஆட்கள் இல்லையா?

ஒரு நிறுவனத்தை நன்கு நடத்த முடியவில்லையென்பது காரணமா இல்லை நடத்தக் கூடாது என்பது காரணமா? IIM போன்ற கல்வி நிறுவனங்கள் உலகிற்கே M.B.A பட்டதாரிகளை அனுப்பிக் கொண்டிருக்கிறது. அப்படிப்பட்ட இடத்திலிருந்து ஒரு முன்னாள் மாணவரையோ, அல்லது பேராசியாரையோ அல்லது பேராசியர்கள் குழுவினிடம் ஒப்படைத்தால் அவர்களால் நிச்சயமாக சரி செய்ய முடியும். நிறுவனத்தைப் பற்றி எதுவுமெ தெரியாத ஒரு அதிகாரியிடம் ஒப்படைத்தால் அப்படித் தான் நடக்கும்.

அதனைத் திறம்பட அரசினால் நடத்த முடியாது என்ற வந்தப் பின் கூட தனியார் நிறுவனங்கள் ஏன் வாங்க வேண்டும் என்ற ஆவல் கொண்டுள்ளன? அதன் பயன்களை நன்கு தெரிந்து கொண்டு, அதனைக் கண்டிப்பாக லாபம் தரும் நிறுவனமாக நடத்த முடியும் என்ற நம்பிக்கை தான். 1000 - 50000 தொழிலாளர்களைக் கொண்டுள்ள ஒரு தனியார் நிறுவனத்திற்கு, அதனை லாபம் கொடுக்கும் நிறுவனமாக மாற்ற முடியும் என்ற நம்பிக்கை இருந்தால், 1 கோடி ஊழியர்களைக் கொண்ட இந்திய அரசால் ஏன் முடியாது? எல்லாவற்றிலும் தனியார் வந்தால் தான் உருப்படும் என்ற கெட்ட எண்ணத்தை விட்டு விடுதல் நலம்.

சில தனியார் நிறுவனங்களே, அரசு நிறுவனங்களை விற்பதற்கு அரசியல்வாதிகள் உதவியுடனும், அரசு அதிகாரிகள் உதவியுடனும் முயற்சிக்கின்றனர். அதில் அவர்கள் வெற்றியும் பெற்றிருக்கின்றனர். அரசு முதலில் 40% சதம் பங்குகளை விற்கும். தனியார் நிறுவனம், ஆரம்பத்தில் சில சதவீத பங்குகளை (உதாரணமாக 20%) மட்டும் வாங்கும். பின்னர் பங்குச்சந்தையின் மூலமாக, மக்களிடமிருந்து மீதமுள்ள பங்குகளை வாங்கும். அரசுக்கு, அந்த நிறுவனத்தின் வாரியத்தில் மிகக் குறைந்த உறுப்பினர்களே இருப்பார்கள். அனைத்து முக்கியமான முடிவுகளும் பெரும்பான்மையான தனியார் நிறுவனத்தின் உறுப்பினர்களாலேயே எடுக்கப்படும்.

ஏகபோகம் (Monopoly)

இந்தியாவில் சில தனியார் நிறுவனங்கள், ஏகாதிபத்திய அமைப்புகளாக உருவாகி வருகின்றன. எண்ணெய், கெமிக்கல், டெக்ஸ்டைல்ஸ், மின்சாரம், தொலைத் தொடர்பு துறை, கட்டுமானத் துறை, மருந்து உற்பத்தி, காப்பீட்டுத் துறை முதலியானவை ஒரு சிறு உதாரணம். அவர்களின் வளர்ச்சியை யாரும் தடுக்க முடியாதது தான். அது அவர்களின் திறமை. ஆனால், வளர்ச்சி நியாயமான முறையில் இருக்க வேண்டும் என்பதே எல்லோருடைய ஆசையும்.

உள்கட்டமைப்புத்துறையில் தனியார் முதலீட்டினை அனுமதித்தால் ஏழை மக்களால் அந்த சாலையை எவ்வாறு உபயோகப்படுத்த முடியும்? மேலும் திட்டம் நிறைவேறிய பிறகு இதற்கு போட்டியாக நடக்கும் எந்த விதமான திட்டத்தையும் அந்த நிறுவனங்கள் தடுக்க முயற்சிக்கலாம் அல்லது அதிலும் பங்கு பெற முயற்சிக்கலாம். உதாரணத்திற்கு, அதே இரு நகரங்களுக்கிடையில் வேறு மார்க்கமாக நடைபெறும் எந்தத் திட்டத்திற்கும்.

அரசுக்கு வரி செலுத்துவது போய், இனி தனியாருக்கு வரி செலுத்த வேண்டி வரும். ஏற்கனவே சில அத்தியாவாசமான பொருட்களின் விலையை நிர்ணயிப்பது இந்த தனியார் நிறுவனங்கள் தான். கட்டணத்தை நிர்ணயிப்பது அரசாகவே இருக்கலாம். ஆனால் விலை உயர்வுக்கு காரணிகள் இவர்களாக இருப்பார்கள்.

பிற்காலத்தில் நாட்டை ஆளப் போவது நாம் தேர்ந்தெடுக்கப் போகும் அரசுகள் அல்ல; தவறான வழியில் சென்று கொண்டிருக்கும் சில தனியார் நிறுவனங்களே.

ஸ்ருசல்

8 கருத்துகள் :

பெயரில்லா சொன்னது…

I see that you have a problem with selling Profit making PSU's. The PSU's that are making profit are only profitable because they enjoy a monopoly in their respective segments.

People like you would rather drive on roads that are fit for bullock carts only but not pay a fee to use a world class roads.

Thinking like yours are what is keeping India in the 19th century. Think for a moment before the telecom privitisation. You had to bloody wait for 2 years before you can get a telephone connection and look at the situation now.

The government has no business running commercial enterprises. They should focus their energy and resources in social issues like education, poverty alleviation, irrigation, internal & external conflicts.

Less government is always better than more government. I would ask you to seriously consider reading about how much government resources are wasted in running these so called Profit making PSU's.

ஸ்ருசல் சொன்னது…

I agree with you on a few things. That's what even my point is. I am not against privatization. I've already mentioned that we have beneficiated a lot by allowing private sectors enter into areas like Banking, Telecom. They are welcome even to other segments. It's better if you read the blog again. But never ever think that India is going to be like a heaven if everything is privatized and all PSUs are sold to Private sectors. Here, in India, most of the things are not streamlined properly. Many a things happen behind the scene. They buy PSUs for peanuts. Hope you know how the Centaur hotel was sold. Many a hotels are sold for 1 crore, 2 crores and etc. IPCL for ~1400 crores (26%). BALCO for ~800 crores (51%). Both were making profits. From 1999 to 2005, 36 companies have been sold for just ~ 10000 crore rupees including BALCO, IPCL, VSNL, IPB.

But look at the monopoly in the private sector. Let them not achieve things illegally.

People like you don’t mind paying peanuts for having lavish life and putting others' into peril. Buddy, you can afford 100 bucks, 1000 bucks easily but you alone don’t constitute India. Don’t you ever think that everybody live here is as rich as you are.

Government can execute many projects successfully if projects are given to the right person. Government firms have to learn many good things from private firms. People who work in Public Sectors are no different from Private sectors. It’s Management that makes the difference. That's where the government has to take some steps. People like you just fly by pants and keep crying that Government companies are like that; Everything should be sold to private companies; Private are the best. There is a lot of difference between privatization and selling companies to private. Would you work properly / honestly if you go to Public Sector companies? It's all about Attitude. Don't you see many people resign from Public Sectors and go to Private companies and perform well? Don't cheat people by selling companies far less than what they are really worth.

Read this excerpt from an article.

"First stores worth a hundred crore or more are transferred free of cost. When the matter erupts in public, the chartered accountant of the company to which the stores have been transferred free is appointed as the ''independent auditor'' by ''mutual consent''. He delays submitting his report. Then he submits an incomplete report. Then the company of which he is the chartered accountant refuses to accept his valuation."

Hope you know which company he works for.

ஸ்ருசல் சொன்னது…

Hello Anonymous,

Here is an another example.

http://www.financialexpress.com/fe_full_story.php?content_id=104738

Maran accuses Bharti, Reliance Info and VSNL of forming a cartel

Posted online: Thursday, October 06, 2005 at 0052 hours IST

NEW DELHI, OCT 5: Rejecting the demands for compensation by three
telecom majors Bharti, Reliance Infocomm, and Tatas-owned VSNL,
communication minister Dayanidhi Maran said on Wednesday, "these three operators are forming a cartel to prevent any competition in long distance telephony."

"I am against the cartelisation. They (three private operators) want
to form a cartel and prevent competition in the STD and ISD sector,"
he told reporters at a function of telecom equipment manufacturers
association.These three operators had approached DoT (department of
telecom) seeking compensation of over Rs 2,800 crore on the proposed
reduction in the licence fee by the government for NLD (national long distance) and ILD (international long distance) licences.

Mr Maran further said by allowing new and more players in the NLD and
ILD sector, consumers would be greatly benefitted from reduction in STD and ISD charges.

DoT is also approaching Trai (Telecom Regulatory Authority of India) to suggest measures on how to reduce ILD charges further.

Bharti, Reliance Infocomm and VSNL joined hands in seeking
level-playing field in the long distance operations by way of
compensation if terms and conditions for new players were changed in their favour.

srusal

பெயரில்லா சொன்னது…

Dear Srusal,

I totally disagree with you...

Read this for more !!!

http://in.rediff.com/money/2005/oct/06reform.htm

பெயரில்லா சொன்னது…

Dear Srusal,

I agree with your concerns on selling the public sector organisations at throw away prices. So what we need is a streamlined and transperent privitisation. We need to take privitisation out of the politicians hands and entrust it to some organisation structured along the lines of the Election commission. This organisation should be independent and should report to the president or the supreme court directly.

I have worked in PSU before(Vizag Steel plant), I have seen how much resources are wasted there every day. It was a profit making PSU at that time(I don't know now), but that profit was a absymal return on the investment.

I see that you have lot of concerns about our country like any other patriotic citizen and I see that you are an Intelligent and atriculate person. I am just trying to change your opinion from being against privitisation to be a champion of more effective and transperent privitisation.

The private sector is not perfect. The government has a very important role to play in a globalised and privitised economy. The government should play the role of a honest regulator.

But the root cause of our country's problem is corruption. It is not whether it is a public sector economy or private sector economy.

Any way you write very well, keep up the good work and have a great day.

பெயரில்லா சொன்னது…

Shrill Rhetoric.

Unknown சொன்னது…

எல்லாம் அரசிடமே இருந்து ஊழல் அரசியல்வாதிகளே சாப்பிடட்டும் என்கிறீர்களா நண்பரே?., தனியார் நிறுவனங்களை ஊக்குவிக்கும் நாடுகளே 'வல்லரசுகள்' அதை அறிவீர்கள் நீங்கள். தனியார் மயம் தவிர்க்க இயலாதது. சில குறைபாடுகள் இருந்தாலும். உங்களுக்கு நான் ஒரே ஒரு உதாரணம் சொன்னால் புரியும்., ஆனால் அதை தேர்தலுக்கு பின்னால் சொல்கிறேன்....

ஸ்ருசல் சொன்னது…

Guys,

Another project from Private sector. Now everybody will start. After 5-10 yrs, to go to Bangalore from Madurai, you would have to pay upto 200 Rs as a tax for these private guys just to use that road.

Then why are you paying Road Tax and other taxes?. (Even the tax taken paid when you buy Petrol?)

I don't really understand where it's going to end.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


http://timesofindia.indiatimes.com/articleshow/1259223.cms

REL bags 2 road projects in TN

SHALINI SINGH

TIMES NEWS NETWORK[ TUESDAY, OCTOBER 11, 2005 12:47:41 AM ]

NEW DELHI: Anil Ambani's latest dream of becoming a major player in
the country's infrastructure sector has got a fillip. Reliance Energy
has bagged its first two road projects, both in Tamil Nadu. The
projects are worth around Rs 350-400 crore each.

Reliance Energy and its associate companies, had submitted six bids
for the National Highways Development Programme (NHDP) Ph-3 in July
this year. Five of these were in Tamil Nadu and one in UP.

The development deserves attention considering the growing interest in
India's highway building efforts. When National Highways Authority of
India (NHAI) opened the bidding process for 15 projects on NHDP 3 to
build around 900 km of roads at a cost of Rs 6,000 crore in July, it
received an overwhelming 120-odd bids.

What's more, NHAI will receive Rs 360 crore upfront from private
players for some of these projects, and only pay out Rs 320 crore to
some others as financial incentives, leading to a net inflow of Rs 40
crore.

This is the first time since the launch of the NHDP in 1999, that such a huge volume of projects has been awarded together. What's better, the bidding process, which has traditionally taken between 1 to 2 years to complete, was processed in just three months.

Experts say this is because users are now willing to pay for a good
road. So, companies believe that tolls will bring in strong revenues, especially from busy highways.

Of these 15 projects, 11 projects were on National Highways 7 (NH7)
from Hyderabad to Madurai, 2 on NH47 between Salem and Coimbatore, 1 in Kerala and One in Gorakhpur, UP.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Thanks
Srusal